Cronologia de tota la lluita pel soterrament.  

Veure imatge de 	Cronologia de tota la lluita pel soterrament (nova finestra)
 
La ciutadania de Montcada i Reixac reivindica des de fa anys que la qualitat de vida estigui per damunt de les infraestructures que esquarteren el municipi. Quatre línies de tren travessen la ciutat i divideixen nuclis de població: de l’R2 hi ha 3.896 metres; de l’R3, 5.275 metres, i de l’R4-R7, 4.359 metres. A tot plegat s’hi ha de sumar milers de metres de les carreteres i autopistes que la travessen i les divisions que també provoquen els fenòmens naturals.

La clau per al futur de la ciutat és el soterrament de l’R2. Des del inici de la democràcia, els diferents governs municipals han treballat per fer possible aquest projecte que, d’una banda, garantiria la seguretat dels veïns i veïnes que avui dia han de travessar vies a cel obert i d’altra, permetria cohesionar el territori. Com a conseqüència, s’hi alliberaria un espai per al gaudi de la ciutadania, per implementar-hi més activitats econòmiques que permetrien generar-hi riquesa i, en definitiva, fusionar una ciutat històricament dividida per la presència d’elements naturals i infraestructures, una divisió que fins i tot ha desdibuixat el sentiment de pertinença al municipi. Però més enllà de ser el motor del futur de Montcada i Reixac, el soterrament de l’R2 suposaria una millora per a tota la xarxa i per a tots els usuaris i usuàries de Rodalies, perquè aquest punt deixaria de ser un focus d’incidències.

El soterrament de la línia de Portbou és un projecte que ha unit i uneix en aquesta lluita al consistori i la societat civil, representada des dels últims anys per la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, i que s’ha plasmat en multitud d’accions reivindicatives reclamant justícia per a una ciutat que ha pagat amb escreix la servitud envers l’Àrea Metropolitana de Barcelona i Catalunya.

Però a més a més, la ciutat demana comptar amb infraestructures ferroviàries de qualitat. De les cinc estacions que hi ha operatives, només una, la de Montcada-Santa Maria, està adaptada a persones amb mobilitat reduïda. L’adhesió de Montcada i Reixac al manifest ‘Ara Rodalies’ ve fonamentada per la necessitat de comptar amb una xarxa del segle XXI, moderna, competitiva i adaptada a les necessitats de la ciutadania.
.